http://www.ihatenetworkmarketing.blogspot.com adalah blog luahan pendapat semata-mata, tiada kena mengena kepada sesiapa di luar sana, tapi siapa yang terasa makan lada dialah rasa pedas. Tujuan blog ini dibuat adalah untuk menyedarkan golongan yang hate networking apakah sebenarnya network marketing. Network Marketing bukannya skim cepat kaya tetapi leadership factor. Anda dialu-alukan untuk memberi komen, menghentam, atau mengkritik blog ini jika anda suka atau pun tidak. :-). Harap blog ini boleh memberi informasi mengenai Network Marketing. Yang penting.. HAPPPPYYYY

Monday, September 27, 2010

Student oh student

Salam 1 university/kolej etc etc :-p.

Post kali ini saya tujukan kepada rakan-rakan pelajar universiti dan kolej. Tidak kira yang belajar d universiti swasta, awam /kolej swasta ataupun kerajaan. Pernahkahh anda terfikir selama 17 tahun anda berada di sekolah rendah dan menengah bahawa ibu bapa anda telah mengeluarkan berpuluh-puluh ribu ringgit untuk membelanjakan anda tidak kira dari segi pelajaran, makanan, pakaian atau BARANG-BARANG MAINAN. :-p. Dan selepas SPM, bagi mereka yang dapat melanjutkan pelajaran, mereka melanjutkan pelajaran mereka ke pengajian yang lebih tinggi. Bagi yang cukup-cukup makan saja, ada diantara mereka yang mencuba dalam bidang kemahiran dan ADA JUGA YANG TUNGGU DIPINANG. :-).

Terdapat juga kes, di mana anak mereka sangat cemerlang tetapi oleh kerana ibu bapa tidak berkemampuan menyambungkan pelajaran, mereka terhenti di situ saja (kita akan celoteh pasal benda ni dalam post yang akan datang ), dan mereka mula mencari kerja-kerja yang dapat mereka lakukan bagi membantu keluarga mereka.

Banyak rakan-rakan universiti menerima culture shock ketika masuk ke universiti, corak pembelajaran universiti 100 % berbeza dengan sistem pembelajaran tingkatan. Apa yang lebih menarik lagi, mereka datang ke universiti hanya sekadar berhoneymoon. TIDAK KA ANDA SEDAR BAHAWA IBU BAPA MELETAKKAN HARAPAN TINGGI KEPADA ANDA. Sedarlah, bahawa tujuan anda ke universiti adalah untuk mendapat ijazah yang boleh anda gunakan ketika mencari pekerjaan kelak.

Cuba anda mengambil masa sejenak dan mula menghitung berapa jumlah wang yang sudah ibubapa anda belanjakan untuk anda... Peluang network marketing sangat besar di universiti. Dan anda tahu apa jawapan anak-anak muda -->> KAMI TIDAK ADA MASA, KAMI SIBUK DENGAN ASSIGNMENT etc etc<-- Soalan saya adalah, apakah sebenarnya yang anda sibukkan. Jika ya anda benar-benar sibuk. Tunjukkan saya penggunaan masa anda (FACEBOOK, DOTA, GAMES etc etc) Anda tidak perlu masa yang banyak untuk melakukan network marketing, network marketing ada bussines of mouth, bussines of relationship, anda just share ketika anda makan, menunggu bus, dan lain lain. Anda cuma perlu ambil komitmen selama sejam sehari sekurang-kurangnya untuk membuat presentation kepada rakan-rakan anda daripada 24 jam anda.


Of cos, we want money from networking. But, daripada network marketing anda akan belajar soft skill , leadership, management dan sebagainya yang tidak anda pelajari di universiti dan pada pendapat saya, soft skill inilah yang anda lebih perlukan ketika bekerja kelak. Jika anda dapat menjana rm500 daripada network marketing anda, tidakkah anda sudah dapat membantu ibubapa anda. Fikir fikirkan la.




Yeaahhhhaaaa... JUM BERMAIN DOTA...

No comments:

Post a Comment